(Du er ikke pålogget) 
 

Markedsmidler - Sommer 2018

Markedsmidler for reiselivet sommer 2018 

Litt om bakgrunnen for satsingen

Tiltaket må ses i sammenheng med særlig produktutvikling og kompetansearbeid. Det er viktig at markedsprogrammet er godt forankret i de destinasjonene som bearbeider det internasjonale markedet i dag, noe som skjer gjennom utsending av utkast og dialog.

Markedsføring er primært reiselivsnæringens ansvar, men for å stimulere til internasjonal vekst lages en støtteordning i en periode som skal være et viktig verktøy er effektivt og tilstrekkelig markedsarbeid. Konkurransen om synlighet nasjonalt og internasjonalt er stor, og det kreves midler av en viss størrelse for å delta i internasjonal sammenheng.

Midler til matching av destinasjonenes kampanjer. Midlene skal i sin helhet gå til operative markeds- og salgstiltak. Måling på effekt, internasjonale gjestedøgn. Krav til internasjonal matching med Innovasjon Norge der det er naturlig.

Midlene kan nyttes til operative internasjonale markedstiltak av alle slag, og med samarbeidspartnere som er naturlige i det enkelte marked. Midlene kan også nyttes sammen med turoperatører.

Hvem kan søke om midler?

Miljøsertifiserte destinasjonsselskaper eller andre overordnede nettverksorganisasjoner i reiselivet kan søke om prosjektmidlene. De som søker om midlene kan også søke på vegne av flere aktører innenfor et geografisk område, men må være miljøsertifiserte eller i gang med en sertifiseringsprosess. Det er viktig å understreke at enkeltbedrifter ikke kan søke på vegne av seg selv. Prosjektet har en geografisk ramme som omfatter Buskerud fylke. Naturlig tilhørende områder gjennom destinasjons/nettverkssamarbeid kan også inkluderes.

Formålet med satsingen:

Formålet med satsingen er å tilrettelegge for økt eksport og verdiskaping i reiselivsnæringen i Buskerud gjennom salgsutløsende tiltak på prioriterte internasjonale markeder.

Hva kan det søkes om midler til?

Midlene skal stimulere til økt salg gjennom operative tiltak som deltakelse i kampanjer, visningsturer, messedeltakelse, workshops, salgsrettede events mv.

Hvor mye kan det søkes om og hvor langvarige er prosjektene?

Det kan søkes om prosjektmidler for aktiviteter i alle prosjektfaser, men kun for en sesong av gangen. Rammen for programsatsingen er for tiden på 1 millioner kroner (2017), og midlene fordeles med hhv 60% til vintertiltak 2017/2018, og 40% (400 000 kr) til sommertiltak 2018.

For spørsmål, kontakt Buskerud fylkeskommune v/rådgiver Amarjit Singh, tlf. 32 80 87 84, epost: amarjit.singh@bfk.no

 

Støtteordninger


Flere utvalg på støtteordninger
De siste ordningene innen