(Du er ikke pålogget) 
 

Tilskudd til hurtigladestasjoner i Buskerud 2016

Tilskudd til hurtigladestasjoner i Buskerud 2016.

NB! Tilleggstekst lagt inn 26.8.16.

Det vises til innkomne spørsmål til programutlysningen.

Tilbud må inneholde utbygging ved alle beskrevne lokasjoner i utlysningen.

Tilbyder kan alternativt foreslå flytting av lokasjon til en mer strategisk og kost-/nytteeffektiv lokasjon langs Fv 40 innen samme kommune. Dette må avklares sammen med den aktuelle kommune.

 

Fylkeskommunen gir tilskudd til bygging av hurtigladestasjoner for elbil i Buskerud.

Søk vår utlysing.

Buskerud fylkeskommune støtter etablering av ladestasjoner med følgende utlysing:

  • Tilbud om hurtiglading langs Fv.40 i Buskerud.

Den overordnede målsetningen for programmet er å utvide ladeinfrastrukturen i fylket, og med dette bidra til økt bruk av elbiler og andre elektriske kjøretøy. Dette bidrar til økt energieffektivitet og reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren i samsvar med klimamål for Buskerud.

For å realisere dette tilbyr vi investeringsstøtte til etablering av offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner hvor en ikke kan forvente etablering uten støtte.

Hva vil vi prioritere?

  • Steder som ikke er omfattet av Enova sin støtte til nasjonale transportkorridorer.
  • Ladestasjoner som svarer til standardene beskrevet i EU sin *) Clean Power for transport-pakke og kan brukes av eksisterende og kommende elektriske kjøretøy. 

    *) Europakommisjonen presenterte den 24.01.2013 en strategi for utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff i transportsektoren - Clean Power for Transport Package.

 

Konkurranse om utbygging av hurtigladestasjoner langs Fv. 40 i Buskerud.

Søkere konkurrerer om støtte til etablering av hurtigladestasjoner langs Fv. 40 i Buskerud mellom Geilo i Hol kommune og Hvittingfoss i Kongsberg kommune. Lokasjon/ plassering av hurtigladestasjoner er lagt til; Geilo, Dagali, Rødberg Veggli, Lampeland, Kongsberg og Hvittingfoss.

Tildelingskriterium
Den søkeren som oppfyller kravene og søker om den laveste tilskuddssummen vinner konkurransen om tildeling av midler. Dersom det er avgrenset konkurranse om midlene, kan fylkeskommunen velge å gå i dialog med søkere for å gjennomføre en kvalifisert vurdering av støttebehovet eller avlyse konkurransen uten en nærmere vurdering av søknadene.

Hvem kan søke?
Søkere må være registrert i norsk foretaksregister. Søkere kan samarbeide med andre ladeoperatører, eiendomsforvaltere, handels- og servicebedrifter, kraftselskap med mer i prosjektet. 

 

Frister og tidskrav

  • Søknadsfrist er 1. september 2016 kl. 15.00.
  • Spørsmål til utlysingen kan stilles fram til 18. august. Fylkeskommunen vil svare innen
    25. august. Spørsmål merkes «Hurtigladeinfrastruktur Fv 40 i Buskerud» og sendes til
    postmottak@bfk.no
  • Saksbehandlingen vil normalt være ferdig innen utgangen av september. Hvis fylkeskommunen må be om mere dokumentasjon eller informasjon vil saksbehandlingen ta noe mer tid.
  • Ladestasjonene skal være dokumentert igangsatt innen 31. desember 2016.
  • Utbygger må selv angi dato for ferdigstilling/ -utbygging av ladestasjonene ifm. innlevering av tilbud!


Vilkår for stønad og utbetaling
Fylkeskommunen kan dekke opptil 100 % av godkjente investeringskostnader, avgrenset oppover til 250 000 kroner til en hurtigladestasjon. Driftskostnader dekkes ikke.

Fylkeskommunen gir investeringsstøtte til prosjekt som er avhengig av støtte for å bli realisert. Vi støtter ikke prosjekter som allerede er vedtatt gjennomført eller igangsatt. Det er derfor viktig å sende inn søknaden før investeringsbeslutningen er tatt. Kostnader fra før søknadstidspunktet blir ikke støttet.

Støtten blir utbetalt i etterskudd.


Krav til ladestasjoner
Hurtigladestasjonen skal omfatte ladepunkt med følgjene 3 standarder:

  • Ladepunkt for AC-lading med minimum 22 kW effekt som oppfyller standardene
    NEK EN 61851-1:2011 og NEK EN 61851-22:2002.

  • Ladepunkt for DC CHAdeMO med minimum 50 kW effekt, basert på protokoll 1.0 eller nyere og som oppfyller standarden IEC 61851-23:2014.

  • Ladepunkt for DC Combo med minimum 50 kW effekt som oppfyller standarden NEK EN 61851-23:2014 og NEK EN 61851-24:2014.

Det skal være mulig å lade samtidig fra minst ett DC og ett AC ladepunkt, og punktene kan plasseres samlet eller i flere ladere på stedet. Ladere må kunne brukes under alle klimatiske forhold på stedet. Det skal være tilstrekkelig belysning og vern for vær og vind rundt laderen, slik at tilkobling kan skje tørt og trygt. 

Laderne skal også være tilgjengelige for ikke-abonnenter og må derfor tilby allment tilgjengelige betalingsløsninger som kontanter, bankkort eller mobiltelefon. Betalingsløsningene skal være tilgjengelige både for norske og utenlandske kort og telefonabonnenter. 

Ladestasjonen skal lokaliseres i nært samarbeid med de berørte kommunene og bygge opp under by- og stedsutviklingsarbeid som kommunene driver i samarbeid med innbyggere og næringsliv.

 

Krav til søknad
Søknaden skal inneholde nødvendig informasjon for at fylkeskommunen skal kunne vurdere om kravene er oppfylt. Det omfatter en teknisk beskrivelse av ladere med tilhørende system og en beskrivelse av deres plassering. 

Enova bruker en utfyllende spesifisering av tekniske krav, krav til driftsperioden og kvalifikasjonskrav, se http://www.enova.no/finansiering/naring/transport/stotte-til-ladeinfrastruktur/underlagsdokumenter/kvalifikasjonskriterier---stotte-til-ladeinfrastruktur-/1100/2263/ Disse kravene gjelder også for denne utlysingen. Spesifikasjonen er vedlagt og søkere må kunne levere dokumentasjon på dette – hvis fylkeskommunen ber om det. 

Investeringskostnader skal spesifiseres i følgjene poster:

  • Prosjekteringskostnader
  • Kjøp og montering av utstyr til ledepunkt
  • Kommunikasjons- og betalingsløsninger
  • Kabelfremføring og oppgradering eller etablering av nødvendig transformator
  • Skilting og oppmerking, nødvendig vern mot påkjørsel, vatn og vind
  • Prosjektoppfølging/byggeledelse

Kun kostnader fra etter søknadstidspunktet kan inngå i kostnadspostene. 

 

Rettslig grunnlag

  • Fylkeskommunen kan utbetale bagatellmessig støtte til ett foretak på til sammen 200.000 euro over en periode på de 3 siste regnskapsårene (2014, 2015, 2016). Tilskuddsmottaker må derfor opplyse om eventuelt mottatt bagatellmessig tilskudd til ladeinfrastruktur i inneværende og de to siste regnskapsårene.

  • Alternativt har ESA godkjent Enova sin forhåndsmelding av støtte til infrastruktur for alternative drivstoff. Enkelttildelinger av støtte i tråd med vilkårene i en allerede godkjent støtteordning må ikke forhånds meldes. (kilde: Fornyings-, administrasjons og kirkedepartementet sin; "Veileder EØS-avtalens regler om offentlig støtte".)
    Denne utlysingen av offentlig støtte fra Buskerud fylkeskommune er i samsvar med vilkårene Enova har fått godkjent for støtte til ladeinfrastruktur, og er derfor ikke forhåndsmeldt til ESA. 

 

Støtteordninger


Flere utvalg på støtteordninger
De siste ordningene innen