(Du er ikke pålogget) 
 

Markedsprogram

Litt om bakgrunnen for satsingen
Tiltaket må ses i sammenheng med særlig produktutvikling og kompetansearbeid. Det er viktig at markedsprogrammet er godt forankret i de destinasjonene som bearbeider det internasjonale markedet i dag, noe som skjer gjennom utsending av utkast og dialog.

Markedsføring er primært reiselivsnæringens ansvar, men for å stimulere til internasjonal vekst lages en støtteordning i en periode som skal være et viktig verktøy er effektivt og tilstrekkelig markedsarbeid. Konkurransen om synlighet nasjonalt og internasjonalt er stor, og det kreves midler av en viss størrelse for å delta i internasjonal sammenheng.

Midler til matching av destinasjonenes kampanjer. Midlene skal i sin helhet gå til operative markeds- og salgstiltak. Måling på effekt, internasjonale gjestedøgn. Krav til internasjonal matching med Innovasjon Norge der det er naturlig.

Midlene kan nyttes til operative internasjonale markedstiltak av alle slag, og med samarbeidspartnere som er naturlige i det enkelte marked. Midlene kan også nyttes sammen med turoperatører. 

Hvem kan søke om midler?
Miljøsertifiserte destinasjonsselskaper eller andre overordnede reiselivs- og nettverksorganisasjoner innenfor det distriktspolitiske virkeområdet kan søke om prosjektmidlene. De som søker om midlene kan også søke på vegne av flere aktører innenfor et geografisk område, men må være miljøsertifiserte eller i gang med en sertifiseringsprosess. Det er viktig å understreke at enkeltbedrifter ikke kan søke på vegne av seg selv. Prosjektet har en geografisk ramme som omfatter Buskerud fylke. Naturlig tilhørende områder gjennom destinasjons/nettverkssamarbeid kan også inkluderes.

Formålet med satsingen:
Formålet med satsingen er å tilrettelegge for økt eksport og verdiskaping i reiselivsnæringen i Buskerud gjennom salgsutløsende tiltak på prioriterte internasjonale markeder. 

Hva kan det søkes om midler til?
Midlene skal stimulere til økt salg gjennom operative tiltak som deltakelse i kampanjer, visningsturer, messedeltakelse, workshops, salgsrettede events mv.

Hvor mye kan det søkes om og hvor langvarige er prosjektene?
Det kan søkes om prosjektmidler for aktiviteter i alle prosjektfaser, men kun for en sesong av gangen. Rammen for programsatsingen er for tiden på 1 millioner kroner (2017), og midlene fordeles med hhv 60% til vintertiltak 2017/2018, og 40% til sommertiltak 2018.


Kriterier for å søke om midler:
Prosjektene det søkes om midler til å utvikle/tilrettelegge for skal være slagsrettede og salgsutløsende tiltak i internasjonale markeder. Det er ikke anledning til å søke om midler til investeringer eller typiske driftsoppgaver. 

Ved søknad om nye konsepter må det vises til hvordan midlene vil bidra til å skape økt internasjonalt salg.

Det vil bli foretatt en vurdering av prosjektets verdiskapingspotensial

Ved søknad om nye konsepter må det vises til hvordan midlene vil bidra til økt omsetning.

Det er et mål om at prosjektet bidrar til samarbeid mellom partnere, og dermed bidrar til strategisk samarbeid/allianser for større grad av ressursutnyttelse internasjonalt.

Det må fremgå hvordan operative salgstiltak skal presenteres, og hvordan de er markedstilpasset for å utløse økt omsetning.

Det må fremgå hvordan relevante markedssegmenter skal identifiseres og valg av markedsførings og salgs kanaler beskrives.

Resultater av prosjektene må gjøres tilgjengelige for å sikre erfaringsdeling og læring. 

Satsingen må være tidsavgrenset og ha definerte målsettinger. 

Markedsmidler gis som bagatellmessig støtte (iht statsstøtteregelverket), og søker må derfor legge ved søknaden en egenerklæring som viser eventuell bagatellmessig støtte som er mottatt siste tre år, og om mottaker får/har fått annen offentlig støtte til det aktuelle prosjektet.


Se også «Viktig Info» for informasjon vdr egenerklæring.


Tilskuddsandel 
Tilskuddsandelen kan ikke overstige 50% av satsingens totale sum. Egeninnsats kan være inntil 15% dokumentert egeninnsats og minimum 35 % egenfinansiering i kroner. Egeninnsats må være registrert og regnskapsført.


Statsstøtteregelverket
Midler som bevilges til destinasjonene gjennom markedsrådet er tilskudd som i henhold til EØS-avtalens artikkel 61 nr. 1, gis som bagatellmessig støtte. Slik støtte kan ikke overstige tilsvarende 200 000 EUR for hver støttemottaker/juridisk enhet i en løpende treårsperiode. Søknader fra destinasjonene må derfor også inneholde skriftlig bekreftelse fra støttemottaker om all offentlig støtte og spesielt bagatellmessig støtte foretaket har mottatt i inneværende budsjettår, samt de to forutgående budsjettår (2017-2016-2015). 
Les mer om bagatellmessig støtte og søkers egenerklæring på bfk.no

 

 

Støtteordninger


Flere utvalg på støtteordninger
De siste ordningene innen