(Du er ikke pålogget) 
 

Tynset kommune - Koronamidler til fordeling runde 3

Ny kommunal kompensasjonsordning for virksomheter i Tynset kommune rammet av koronatiltak. Søknadsfristen 1. september 2021

Tynset kommune er tildelt kr 1.000.000,- til «kompensasjonsordning til lokale virksomheter»


Regjeringen har tilført midlene til kommunen for å avhjelpe situasjonen for lokale virksomheter som er særlig hardt rammet av lokale eller nasjonale smitteverntiltak.

 

Ordningen skal også fungere som en kommunal ventilordning, for å kompensere lokale virksomheter som har falt helt eller delvis utenfor de generelle kompensasjonsordningene. 

Kommunene skal bruke midlene på tiltak for lokale virksomheter som er rammet av strenge smitteverntiltak. Dette gjelder særlig støtte som kompenserer lokale virksomheters kostnader eller tap som følge av smitteverntiltak og nedstenging.

 

Hvem kan søke?

Kommunene har frihet til å tilpasse hva slags virksomheter de kan støtte avhengig av den lokale situasjonen. I denne tildelingsrunden har Tynset kommune besluttet å prioritere tilskudd til virksomheter som har hatt tap eller økte kostnader relatert til smitteverntiltak.

Kun virksomheter innenfor Tynset kommunes grenser og med forretningsadresse i kommunen kan motta støtte. Virksomheter kan bare motta tilskudd for den økonomiske aktiviteten som finner sted innenfor Tynset  kommunes grenser. Virksomheter med aktivitet i flere kommuner må kunne vise til at det er ført separate regnskaper for virksomheten i Tynset

Hvem kan ikke søke?

 Virksomheter som er skyldig arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk eller moms pr 31.12.2020, eller kan vise til nedbetalingsavtale for dette.

 Virksomheter som er under konkursbegjæring eller liknende.

 Virksomheter som begjærer konkurs de kommende 2 måneder fra tildelingsdato skal tilbakebetale tilskuddet.

 Virksomheter innenfor kommunens egen regi (dvs. del av kommunen), eller eksterne rettssubjekter som er fullfinansiert eller som får inntekter fastsatt av offentlig sektor.

Finanssektoren.

Hva kan det søkes om?

Tilskudd til dekning av tap eller økte kostnader som er en konsekvens av koronapandemien og smittevernregime.

Hvordan søke og hva skal vektlegges?

Opprett bruker på www.regionalforvaltning.no

Fyll ut elektronisk søknadskjema med foretakets navn, organisasjonsnummer og beløpet som det søkes om.

Oppgi hvilken annen bagatellmessig offentlig støtte virksomheten har mottatt i løpet av 2019, 2020 og så langt i 2021, og hva slags støtte dette er.

 

Beskriv virksomhetens tap eller økte kostnader i et eget dokument, basert på punktene under. Last dokumentet opp som vedlegg til søknaden.

Søknadsfrist og behandling av søknader

Søknadsfrist er den 1.september 2021.Søknader vil behandles i formannskapsmøte i september i Tynset Kommune.  Søknader som ikke oppfyller kravene i denne kunngjøringen, vil ikke bli behandlet. Det vil ikke bli gitt oppfordring om å etterlevere manglende dokumentasjon eller informasjon

 

Trenger du hjelp med å søke kan du kontakte Tynset Kommune ved Næringssjef Dag Nyeggen. Dag.nyeggen@tynset.kommune.no  Mob 97 72 60 60.

 

Alle søknader blir behandlet samlet av formannskapet i Tynset kommune i september. De virksomheter som får innvilget støtte, får dette utbetalt i etterkant av vedtak.

  

 Søker må legge med vedlegg til søknaden som dokumenterer kostnader eller tap, og i hvilken grad virksomheten

1.     har falt helt eller delvis utenfor de generelle kompensasjonsordningene

2.     er rammet av strenge smitteverntiltak

3.     har hatt kostander eller tap som følge av smitteverntiltak og nedstengning

Benytt gjerne følgende oppstilling for vedlegget:

1.     Om virksomheten

a.     Eierskap

b.     Bransje og type virksomhet (hva slags økonomisk aktivitet og hva slags marked)

c.     Antall ansatte og årsverk

2.     Søkt/mottatt tidligere kompensasjon

a.     Hvilke kompensasjonsordninger kunne virksomheten ha benyttet?

b.     Hvilke ordninger er søkt (private og offentlige)?

c.     Er det mottatt tidligere kompensasjon eller hvorfor ble det avslått?

d.     Eventuelt beløp (søknad og bevilgning må legges ved)

3.     Konsekvenser av koronapandemi/smitteverntiltak

a.     Beskriv effekter og konsekvenser for virksomheten

b.     Omsetning (kr) i hittil i 2021, 2020 og 2019

c.     Resultat (kr) i hittil i 2021, 2020 og 2019

d.     Ansatte (antall ansatte og årsverk) i dag, 2020 og 2019

4.     Har virksomheten avlyst/redusert aktivitet? Ev. på hvilken måte/omfang?

a.     Oppstilling av tap som følge av koronapandemi med forklaring/begrunnelse

5.     Ekstrakostnader som direkte følge av smitteverntiltak (ikke tap)

a.     Attestert oppstilling av faktiske kostnader

6.     Betydning for virksomheten

a.     Hvordan vil kompensasjon bidra til virksomheten?

b.     Andre forhold for betydning av søknaden

 

 

Støtteordninger


Flere utvalg på støtteordninger
De siste ordningene innen