UTLYSNING
ARKTIS 2030, FORPROSJEKTER
Troms og Finnmark
fylkeskommune, i samarbeid med Nordland fylkeskommune, lyser ut inntil 6 mill. kroner til forprosjekter
over ordningen Arktis 2030. Ordningen skal støtte opp under regjeringens nordområdestrategi og prosjekter som bidrar til bærekraftig
samfunnsutvikling i landsdelen. Målsetningen er å realisere prosjekter som
bidrar til økt kunnskap, kapasitetsbygging, grønn omstilling eller økt
økonomisk aktivitet i næringslivet.
Søknadsfrist 23. april 2021
Informasjonsmøte 25. mars klokken 12:00 – gjennomgang av
utlysning
Midlene tildeles i tråd med forskrift
for Arktis 2030. Forskriften finner du ved å trykke her.
Denne
utlysningen retter seg mot forprosjekter med inntil ett års varighet; mindre prosjekt
som gjennomføres som vurderingsgrunnlag før gjennomføring av et eventuelt
større (hoved-) prosjekt. Hovedprosjekter vil få anledning til å søke
egne midler høsten 2021.
Støttenivå:
Støtte over Arktis 2030 til forprosjekt begrenses fra kr 150.000 – 750.000 per
prosjekt.
Prosjekter av utenrikspolitisk karakter skal søke støtte fra
Utenriksdepartementet.
Bedriftsrettede tiltak under Nordområdesatsingen behandles av
Innovasjon Norge Arktis.
Hvem kan søke?
•
Næringsliv (unntatt enkeltbedrifter)
•
Interesseorganisasjoner
•
Offentlige aktører
•
Kunnskapsmiljøer
Arktis 2030 er en nasjonal tilskuddsordning, men den regionale innsatsen skal omfatte Nordland og Troms og Finnmark fylker og bidra til bærekraftig samfunnsutvikling i nordområdene.
Innsatsområder og mål i Arktis 2030
1.
Kunnskap:
Delmål a: Økt kunnskap om polare strøk og samfunn
Delmål b: Kompetansebehov
Delmål c: Forvaltning og miljø og naturressurser
i nordområdene
2.
Infrastruktur:
Delmål a: Økt kunnskap om og tilrettelegging for
å møte infrastrukturbehov som følge av økt aktivitet i nordområdene
3.
Miljøvern, sikkerhet, beredskap og klimaendringer:
Delmål a: Økt kunnskap om og kapasitet til
forebygging og håndtering av forurensning og ulykker i nordområdene.
Delmål b: Økt kunnskap om klimaendringer,
konsekvenser av dette
Delmål c: Grønn omstilling
Næringsliv:
Delmål a: Økt økonomisk aktivitet
Delmål b: Næringsutvikling
Delmål c: Verdiskaping i nordområdene
Vurderingskriterier
Alle prosjekter vil vurderes og karaktersettes
(karakter 1-7) over punktene a – d under. Prosjekter må vurderes høyere enn
karakter 3 på samtlige punkter for å vurderes for tilsagn.
a) Regional nytteverdi
Hva er prosjektets nytteverdi for arktiske
Nord-Norge? Prosjektene vil vurderes ut fra tiltenkt hovedprosjekts mulige
bidrag til reell bærekraftig samfunnsutvikling i landsdelen. Hvordan vil
forprosjektet bidra til å utvikle næringslivet i landsdelen? Sentralt i dette
punktet ligger forankring i landsdelens fylkeskommunale planer og strategier,
prosjektets samarbeidskonstellasjoner og prosjektets relevans i forhold
til urfolk. Det forutsettes at regionale hovedprosjekter har en eller
flere samarbeidspartnere utenfor egen organisasjon / virksomhet. I
forprosjekter forventes det at noen av aktivitetene går på å sikre slike
samarbeidspartnere til et potensielt hovedprosjekt. Prosjektet vil bli vurdert
i henhold til beskrevet nytte for søker, målgruppe og samarbeidspartnere.
b)
Nytteverdi/måloppnåelse Arktis 2030
Hva er prosjektets nytteverdi for
nordområdene? Prosjektene vil vurderes i forhold til hvor godt (et tenkt
hoved-) prosjektet kan bidra i forhold til målsettingene om at tiltak som
innvilges støtte fra Arktis 2030 skal bidra til et helhetlig
nordområdeperspektiv. Det vil vurderes hvor godt prosjektet treffer i forhold
til regjeringens nordområdestrategi. Sentralt i punktet ligger også
prosjektets bruk av nyutviklet kunnskap, teknologi og/ eller kompetanse
om nordområdene og prosjektets relevans for FNs bærekraftsmål.
Prosjektet må gjerne beskrives opp de tre dimensjonene i bærekraft; økonomisk,
samfunnsmessig og klimamessig. Prosjektene vil vurderes ut fra om det anses
realistisk at de vil bidra til å oppnå FNs bærekraftsmål, for forprosjekter kan
effekter og målsettinger av framtidig hovedprosjekt beskrives. Dersom
forprosjektet anses å ha egenverdi i forhold til nordområdene bes det om at
dette spesifiseres (altså ikke bare gjennom mulig hovedprosjekt).
c) Hvordan treffer
prosjektet valgt delmål og innsatsområde
Treffes valgte delmål? Fokus på særlig ett
hoveddelmål. Eventuelt andre valgte delmål må beskrives i søknaden. Og
Prosjektene vil vurderes i forhold til egen nytteverdi innenfor valgte
innsatsområdene i ordninga (kunnskap, infrastruktur,
miljø/sikkerhet/beredskap/klima og næringsliv). Prosjektene må selv velge et
innsatsområde og beskrive hvordan prosjektet vurderer seg selv inn under
innsatsområdet. For forprosjekt skal det skisseres hvordan et eventuelt
hovedprosjekt framstår i forhold til innsatsområdene.
d)
Gjennomføringsevne og generell prosjektkvalitet - forprosjekt
Prosjektene vil vurderes i forhold til
gjennomføringsevne; Er det realistisk at prosjektet vil kunne gjennomføres
på bakgrunn av innsendte planer? Sentralt i dette punktet ligger realisme og
dokumentasjon i forhold til budsjett/finansiering, milepæler,
samarbeidskonstellasjoner og sannsynlighet for å nå beskrevet målgruppe og
oppnå beskrevne effekter av prosjektet. Det er gjennomføringsevnen til selve
forprosjektet som vurderes i dette punktet, ikke gjennomføringsevne til
framtidig hovedprosjekt. Samarbeid i forprosjektet skal dokumenteres, eventuelt
framtidig samarbeid i hovedprosjekt skal beskrives og så godt som mulig
dokumenteres. CV for relevante aktører i prosjektet vil også bli vurdert.
Prosjektet vil vurderes ut fra om prosjektkostnader
i prosjektet er direkte tilknyttet prosjektets aktiviteter.
Det vil også vurderes om prosjektet beskriver hovedmål,
konkrete delmål og forventede effekter etter prosjektslutt. For
mange forprosjekt vil den største effekten være realisering av et
hovedprosjekt. Søker oppfordres likevel til å beskrive andre effekter av selve
forprosjektet, eksempelvis nye samarbeidskonstellasjoner, ny kunnskap eller
liknende.
Utforming
- Søknadsskjema må fylles ut i sin helhet i regionalforvaltning.no
- CV legges som vedlegg
- Dokumentasjon på samarbeidspartnere legges som vedlegg. For forprosjekt kan dette kravet forskyves til rapporteringstidspunkt hvor prosjektet må dokumentere hvilke samarbeidspartnere som har vært involvert i planlegging av et fremtidig hovedprosjekt.
- Dokumentasjon på annen finansiering legges som vedlegg
- Andre tillatte vedlegg: milepælsplaner, tilknyttede prosjektbeskrivelser, rapporter eller liknende
- Kort prosjektbeskrivelse må være på norsk. Dersom søknaden skrives på engelsk bes om at tekniske / faglige ord og uttrykk forklares på norsk, i tillegg til norsk oppsummering.
Timesats
Timesats skal dekke reelle lønnskostnader, med et tillegg for sosiale
kostnader og indirekte kostnader som er relevante for medarbeiderens innsats i
prosjektet. Dette tillegget må kunne godtgjøres ut fra kostnader som er ført i
regnskapet til virksomheten.
Ved beregning av timesatser gjelder
følgende regler:
- Timesats beregnes med utgangspunkt i avtalt årslønn, med en sats som er i samsvar med virksomhetens faktiske indirekte kostnader.
- Timesatsen kan ikke overstige 1100 kroner.
- En medarbeider kan maksimalt belaste prosjekter finansiert med 1850 timer per år.
- Dersom virksomheten mener at det er behov for høyere timepris enn vist ovenfor for å dekke reelle kostnader må dette beskrives og dokumenteres.
Støttenivå er inntil 50 %.
Behandlingsprosedyre
Søknader vil bli behandlet i panel.
Panelene vil vurdere søknadens kvalitet sett oppimot vurderingskriteriene. Det
gis en omforent karakter for hvert av disse kriteriene. Får
prosjekter karakter 3 eller mindre på de enkelte vurderingskriterier, vil
søknaden bli avslått. Søknadene vil
så få en samlet karakter som er et gjennomsnitt av de fire kriteriene. Søknadene vil bli rangert
etter samlet karakter, og administrasjonen vil så anbefale om prosjektet bør
gis støtte til, eller om prosjektet anbefales avslått.
Søknader med
best samlet karakter vil ses oppimot/i konkurranse med hverandre. Antall
søknader som innvilges avhenger av tilgjengelig ramme.
Søknader som kommer inn etter søknadsfrist vil bli avvist.
Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommuner
forbeholder seg retten til å publisere rapport, bilder og liknende på våre
hjemmesider i forbindelse med støtte til prosjektet.
Alle søknader er å regne som offentlig
informasjon. Bedriftssensitive opplysninger som søker ønsker unntatt
offentligheten, må fremkomme tydelig i søknaden.
For
spørsmål ta kontakt med
Ina Helene Olsen
Seniorrådgiver
ina.helene.olsen@tffk.no
Telefon: +47 77 78 80 40/+47 416 46 256
Jørgen
Eliassen
Rådgiver
jorgel@nfk.no
Telefon: +47 75 65 03 99/+47 926 98 304
Elise-Margrete Hansen Modell
Rådgiver
elisemargrete.modell@tffk.no
Telefon: +47 477 17 059
Sigurd Tonstad
Rådgiver
sigurd.tonstad@tffk.no
Telefon: +47 482 29 249 |