(Du er ikke pålogget) 
 

Kommunalt Kraftfond- Bardu kommune

INFORMASJON - TILSKUDD FRA KRAFTFOND OG NÆRINGSFOND - BARDU KOMMUNE 2017

Det er innført nytt system for innlevering av søknader til kommunale kraft og næringsfond. Systemet heter RF13.50. Alle søknader til kraftfond og næringsfond i Bardu kommune skal leveres inn via dette systemet!. Systemet inneholder også informasjon om andre støtteordninger på fylkesnivå og statlig nivå som kan være av interesse for deg som søker offentlige midler. Bardu kommune har både kraftfond, kommunalt næringsfond inne i dette systemet pr i dag.

KRAFTFOND
Kraftfondet i Bardu Kommune er avkastning på de årlige konsesjonsavgifter som blir innbetalt av Statkraft SF, samt renter og annen avkastning av kapitalen. Avkastningen kan Bardu Kommune benytte til tilskudd til i næringsformål.


NÆRINGSFOND 
Næringsfond er midler Bardu Kommune får fordelt fra Troms Fylkeskommune til lokal og regional næringsutvikling. Næringsfond er midler Bardu Kommune får fordelt fra Troms Fylkeskommune til lokal og regional næringsutvikling. Årets næringsfondsmidler fra Troms Fylkeskommune er forventet å bli tildelt i perioden april-juli hvert år. Tildelinger fra næringsfondet lokal del og regional del vil ikke bli gjort før etter dette tidspunkt. 


PRIORITERTE INNSATSOMRÅDER OG VILKÅR FOR SØKNADER TIL FONDENE
Innsatsområdene for bruk av kraftfond og næringsfond i Bardu Kommune reguleres av flere forhold. EØS avtalens retningslinjer for "bagatellmessig støtte" er et av retningslinjene som bestemmer hva det kan ytes tilskudd til og hvor mye tilskudd som kan gis. Troms Fylkeskommune har også utarbeidet egen forskrift for distrikts- og regionalpolitiske virkemidler som sammen med retningslinjer for distrikts og regionalpolitiske virkemidler utgjør bestemmelser for tildeling av midler fra Næringsfondet. 

Bardu Kommune har også politisk vedtatte planer som er å anse som førende for hvordan tilskudd skal fordeles og hvor mye tilskudd som kan ytes. Strategisk Næringsplan, virkemiddelplanen og vedtekter for Kraftfondet er gjeldende bestemmelser for hvordan tilskudd skal fordeles og hvor store tilskudd som kan tildeles.

Det kan ikke gis støtte til sanering av gjeld eller til løpende drift av bedrifter og kommunen. Bruken av fondet må være i samarbeid med de internasjonale regelverk som Norge har sluttet seg til på statsstøtteområdet. Virkemiddelplanen som Formannskapet i Bardu Kommune har vedtatt i april 2015 gir grunnlag for å støtte næringsutviklingsprosjekter i Bardu med inntil 50 % av kostnadene begrenset oppad til kroner 500 000.

Søknader til Bardu Kommune sitt kraftfond saksbehandles av Bardu Kommune avdeling næring. Innstilling i søknaden legges frem for Formannskapet i Bardu Kommune som gjør det politisk vedtak av søknaden.
I saksbehandlingen til næringsavdelingen, så legges følgende føringer til grunn.
1. EØS avtalens bestemmelser for offentlig støtte.
2,
Strategisk næringsplan i Bardu Kommune.
3. Vedtekter Kraftfond. 
4. Virkemiddelplanen i Bardu Kommune (vedtatt 28.4.2015, sak 0019/15) og rullert i juni 2017.

Vi oppfordrer søker til å ta kontakt med næringsavdelingen i Bardu Kommune for råd, veiledning. 

HVORDAN FOREGÅR PROSESSEN MED SØKNAD OM TILSKUDD.
Næringsaktører som ønsker å søke tilskudd på fond hos Bardu kommune må levere sin søknad til kraftfondet elektronisk via www.regionalforvaltning.no
Når søker har sendt sin søknad via Regionalforvaltning, så mottas den hos Bardu Kommune avdeling næring som foretar en saksbehandling av søknaden.  

I prosjekter som anses som mindre tiltak (totalbudsjett hos søker begrenset oppad til kroner 40.000) avgjøres administrativt av næringssjefen.
I prosjekter som anses som større tiltak med effekt på økt andel sysselsetting (totalbudsjett på over 30.000) avgjøres av Formannskapet i Bardu Kommune etter en saksbehandling hos avdeling næring.


I saksbehandlingen til Formannskapet utarbeides det en innstilling til søknaden og denne innstillingen legges frem for politisk behandling til Formannskapet i Bardu Kommune.

Formannskapet i Bardu Kommune behandler søknaden politisk. Formannskapet kan velge å:
a) støtte søknaden og om søkt beløp.
b) omprioritere innstillingen og gi mer/mindre støtte
c) avslå/utsette søknaden.

Etter politisk behandling med påfølgende vedtak i Bardu Kommunes Formannskap så sender avdeling næring et brev til søker der det politiske vedtaket bekjentgjøres i brevs form med henvisning til
klagerett og frister for klagerett. I brevet angis også fremgangsmåte for sluttrapportering av prosjektet og dato for når sluttrapport for prosjektet må være levert.

Når søknader om tilskudd blir innvilget, så må søker i avslutningen av prosjektet utarbeide en sluttrapport som oppsummerer om målene i prosjektet er nådd inkludert en oppstilling av kostnadene
mot det som er søkt tilskudd for. Det må også i sluttrapporten legges ved kvitteringer på de kjøp/investeringer som er gjennomført sammen med en bekreftelse fra revisor som dokumenterer bruken av
midlene. Det er viktig at vi i sluttrapporten også får tilsendt kontonummer som tilskuddet skal utbetales til.

Når sluttrapporten er godkjent hos Bardu Kommune, avdeling næring så foretas det en utbetaling av tilskuddet. 

SPØRSMÅL OM TILSKUDDSORDNINGEN OG REGIONALFORVALTNING?
For mer informasjon, ta kontakt med avdeling næring på telefon 77185200 eller postmottak@bardu.kommune.no

 

Støtteordninger


Flere utvalg på støtteordninger
De siste ordningene innen